Korona vei pohjanmaalaisen Reko-lähiruokajakelun Australiaan asti

Thomas Snellmanin kehittämät lähiruokatuotteiden Reko-suoramyyntiringit ovat koronan siivittäminä ottaneet tuulta alleen Australiassa asti. Toiminta on voimissaan myös Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, ja katseet on jo käännetty Afrikan naisyrittäjien tukemiseen.

Korona vei pohjanmaalaisen Reko-lähiruokajakelun Australiaan asti

Reko tuo lähiseudun tuottajat ja kuluttajat yhteen ilman välikäsiä. Kuva: Viola Björkgård

Leena Brandt / Verde

Mikä? REKO:ssa

Koronaviruspandemia siivitti Rekon alkuun Australiassa.Ravintoloille salaatteja toimittanut Jacki Hinchey koki pandemian täyssulun, kun tilaukset loppuivat kuin seinään. Samaan aikaan kuluttajilta alkoi tulla tilauksia. Hinchey muisti silloin suomalaiskonseptin, josta oli kuullut aiemmin, ja niin ensimmäinen Reko-rinki starttasi.Hinchey kuvaa esittelyvideollaan idean nerokkuutta.

”Tässä ei ole kauppaa tai muita välikäsiä mukana ja raha tuotteesta tulee ainoastaan tuottajalle.”

Hinchey kehuu myös toiminnan helppoutta ja suoraa kontaktia kuluttajien kanssa.”Tämä sopii erityisesti pienemmille tuottajille, joilla on aikaa ja mahdollisuutta tähän. Kuljetusmatkat voivat Australiassa olla pitkiä.”Reko muodostuu sanoista Rejäl konsumtion – Reilu kulutus. Lähiseudun ruokatuottajat ilmoittavat tarjonnastaan Facebookin Reko-ringissä ja kuluttajat varaavat haluamansa satsin.Tavaran vaihto tapahtuu viikon parin välein sovitussa paikassa vaikkapa isolla parkkipaikalla. Rekon kautta myydään juureksia, munia, lihaa ja hunajaa – tai jos Italiassa ollaan, esimerkiksi viiniä ja hedelmiä. Välitystoiminnasta ei kukaan maksa mitään.Pedersöreläinen Thomas Snellman on levittänyt keksimäänsä Reko-konseptia Pohjanmaalta eteenpäin jo seitsemän vuotta. Tällä hetkellä Pohjoismaissa toimii noin 500 rinkiä ja toimintaa on myös mm. Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Italiassa.Erityisesti amerikkalaiset ovat aktivoituneet koronan myötä, sillä pandemia sulki paikallisten viljelijöiden omia toreja.Snellman on kansainvälisesti palkittu vaihtoehtoisen myyntikanavan kehittäjä ja kysytty puhuja erilaisissa lähiruoka- ja luomutilaisuuksissa, joissa pohditaan ruuan tuottajien ja kuluttajien suhteita.Snellman aloitti luomuviljelyn lähes 30 vuotta sitten ja hän on toiminut luomutuotannon promoottorina ja luomutarkastajana yhteensä 25 vuotta. Kaiken kansainvälisen menestyksen keskellä hän myöntää: ”I feel like a rock-star!” Mutta hän haluaa jakaa hyvät fiilikset.Snellmania kiinnostaa esimerkiksi Naisten pankin kaltainen toiminta, naisyrittäjien tukeminen ja ammattikoulutuksen edistäminen.”Reko olisi varmasti toimiva työkalu tietyissä Afrikan maissa. Se antaisi naisille mahdollisuuden omaan talouteen ja itsenäisyyteen.”Snellman onkin ottanut yhteyttä sekä YK:n apulaispääsihteeri Laura Londéniin että Euroopan unionin Afrikka-taloussuhteista vastaavaan komissaari Jutta Urpilaiseen.

”Reko on helppo ja käyttäjille ilmainen myyntikanava. Se toimii jo Etelä-Afrikassa, miksei muuallakin Afrikan mantereella”, Snellman pohtii.

Snellman on laskenut, että Rekolla on nyt kaksi miljoonaa käyttäjää ympäri maailman ja kaupan arvo on noin sata miljoonaa euroa.”Kaikkien parasta on kuitenkin se, kun viljelijä kertoo, että oli neljä vuotta aiemmin vailla tulevaisuutta. Ja että Rekon myötä hän löytää tuotteilleen ostajat ja saa siitä elantonsa.”

Latest posts