Luottamus hyvä, kontrolli parempi – mutta toimiiko se hallituskriisissä?
Keskustan kannatus on valunut hallituskauden aikana alaspäin ja muiden hallituspuolueiden luottamus keskustan toimintaan on kulkenut samaan suuntaan. Hallitus nyt ei riitele keskenään, vaan kyseessä on keskustan riita muuta hallitusta vastaan. Pääministeri Sanna Marin palaa virkamatkalta Suomeen lauantaina ja viisikon tapaamiselle varmasti järjestyy aika, mutta odotuksia tuskin kannattaa virittää korkealle. Luottamuksesta
Keskustan kannatus on valunut hallituskauden aikana alaspäin ja muiden hallituspuolueiden luottamus keskustan toimintaan on kulkenut samaan suuntaan. Hallitus nyt ei riitele keskenään, vaan kyseessä on keskustan riita muuta hallitusta vastaan.
Pääministeri Sanna Marin palaa virkamatkalta Suomeen lauantaina ja viisikon tapaamiselle varmasti järjestyy aika, mutta odotuksia tuskin kannattaa virittää korkealle. Luottamuksesta varmasti puhutaan palaverin jälkeen, mutta kaikki tietävät puheet ontoiksi.
Pääministeri ei ole tähänkään asti kyennyt paimentamaan riviä suoraksi. Vasemmistoliiton irtiotot Nato-kysymyksessä ja hoitajien ”pakkotyölaissa” ovat tuoreessa muistissa.
Keskusta olisi saatava kytketyksi jonkinlaiseen kontrollipantaan ja käytännössä paketoitava edessä olevat asiat sillä tavalla, ettei siitä pääse kukaan irti. Tällaiseen megajoulupakettiin pitäisi kytkeä maataloustuet, hyvinvointialuetuet, translaki ja kaivoslaki ja vuosikaudet valmisteltu rakennuslaki.
Eilisessä A-studiossa ryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli vastasi diibadaabaa, kun häneltä kysyttiin, tuleeko keskustalta vielä yllätyksiä ennen joulua.
Ongelma on, että pakettiin pitäisi saada takuuhenkilöiksi paitsi keskustapuolueen johto myös eduskuntaryhmä. Eilisessä A-studiossa ryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli vastasi diibadaabaa, kun häneltä kysyttiin, tuleeko keskustalta vielä yllätyksiä ennen joulua.
Keskustan pitkä historia hallituksen ykkös- tai vähintään kakkospuolueena on jättänyt jälkensä. Aivan kuten Britannia kipuilee menetettyä imperiumia, keskustalaisia jomottaa noin kymmenen prosentin kannatus. Keskustan omassa selfiessä näkyy iso kaunis kuva, eikä otos ilman filttereitä kelpaa.
Vihreiden kannatus on vain hivenen alhaisempi kuin keskustalla, mutta historia on erilainen. Suuruudenhulluus ei ole äitynyt pahaksi, kun pääministerin paikka on pysynyt ulottumattomissa.
Keväällä jokainen keskustan ministeri tuki luonnonsuojelulakia. Lakia valmisteltaessa on kuultu laajaa joukkoa asiantuntijoita, järjestöjä ja muita alan toimijoita. Perustuslakivaliokunnassa (jossa tietenkin oli myös keskustan edustaja paikalla) lakia ei pidetty ongelmallisena omaisuudensuojan suhteen. Tässä kysymyksessähän perustuslakivaliokunta on yleensä todella herkkä.
Maa- ja metsätalousvaliokunnassa ja ympäristövaliokunnassa – historiallisen alhaisen gallup-tuloksen jälkeen – keskusta kuitenkin pisti ranttaliksi. Tukea tälle toiminnalle on kuultu myös keskustan miehittämästä maa- ja metsätalousministeriöstä.
Toimintatapa on ollut monella tapaa poikkeuksellinen päätyen siihen, että ympäristövaliokunnan keskustalainen puheenjohtaja komensi muiden hallituspuolueiden edustajat ulos kokoustilasta. Paikalle jäi siis keskusta neuvottelemaan opposition kanssa.
Hivenen ihmetyttää, miten valiokunnan jäseniä seisotettiin eduskunnan käytävässä kuin vääränlaisia jekkuja tehneitä koululaisia.
Hivenen ihmetyttää, miten valiokunnan jäseniä seisotettiin eduskunnan käytävässä kuin vääränlaisia jekkuja tehneitä koululaisia. Eikö kenellekään tullut mieleen kansalaistottelemattomuus? Vaikka asia ei olisi sillä muuksi muuttunut, olisi se ainakin antanut viestin siitä, mikä valiokuntatyöskentelyyn sopii ja mikä ei.
Luonnonsuojelulaki etenee nyt riisutussa muodossa. Siinä ei nyt mainita, mitkä luontotyypit ovat uhanalaisia, vaikka tietysti juuri niiden suojelua pitäisi lisätä.
Sekä keskustan että kokoomuksen edustajat viestivät olevansa luonnonsuojelun ystäviä, jopa perussuomalaiset, mutta hallituskauden mittaan juuri näiltä puolueilta ei ole herunut tukea ympäristöasioille. Keskusta muun muassa vesitti jo aiemmin eläinten hyvinvointilakia esimerkiksi ylipitkillä siirtymäajoilla.
Edellinen iso kalabaliikki nousi EU:n ennallistamisasetuksesta, eikä pöly ole siitä vielä laskeutunut. Monella tavalla vääristyneen ennallistamiskeskustelun tuoksinassa lausuttiin muun muassa, että EU ei saa ohjeistaa suomalaisen luonnon suojelua. Me teemme sen itse! Keskusta on nyt näyttänyt, mitä se itse tekeminen tarkoittaa.
Kuudes sukupuuttoaalto jatkuu. Eurostatin tilastot kertovat, että Suomessa käytetään BKT:hen suhteutettuna vähiten rahaa ympäristönsuojeluun.
Eduskuntavaaleihin on neljä kuukautta.