Yhä uusia tuotteita ja yrityksiä tasaantuville vegemarkkinoille
Yhä uusi jäätelöpuikko leikkuulaudalle, iso veitsi käteen ja pieni maistiaispala tarjolle. Ja sama uudelleen ja uudelleen, kolmen päivän ajan. Jäätelöalan tulokas, kolmen nuoren naisen Lipasu Oy on ajoittanut uuden tuotteen lanseerauksen Vegemessuille. Messuständillä ahkeroivat toimitusjohtaja Francesca Åström ja hallituksen puheenjohtaja Annika Ikonen. “Markkinoilla on vielä tilaa kermajäätelön tasoiselle vegaanijäätelöpuikolle”, sanoo
Yhä uusi jäätelöpuikko leikkuulaudalle, iso veitsi käteen ja pieni maistiaispala tarjolle. Ja sama uudelleen ja uudelleen, kolmen päivän ajan.
Jäätelöalan tulokas, kolmen nuoren naisen Lipasu Oy on ajoittanut uuden tuotteen lanseerauksen Vegemessuille. Messuständillä ahkeroivat toimitusjohtaja Francesca Åström
ja hallituksen puheenjohtaja Annika Ikonen.
“Markkinoilla on vielä tilaa kermajäätelön tasoiselle vegaanijäätelöpuikolle”, sanoo Åström.
Molemmat opiskelevat Viikin kampuksella eli Helsingin maatalous-metsätieteellisessä tiedokunnassa. Lipasu Oy on perustettu vuonna 2018 ja nykymuotoisia, maaliskuussa kauppoihin tulevia Friidu-tuotteita on kehitelty parisen vuotta. Tuotanto on Virossa, mutta tuotteen härkäpapu ja rypsi tulevat Suomesta. Aiemmin härkäpapujäätelöä tehtiin Härtelö-tuotemerkillä, joka syntyi seitsemän viikkiläisen kouluprojektina ja jota markkinointiin yhteistyössä Valion kanssa.
Vegemarkkinat ovat yrittäjien mielestä tasoittuneet muutaman vuoden takaisen kuhinan jälkeen. Vakiintuminen on hyvä juttu.
“On tärkeää käydä faktapohjaista keskustelua ravintokysymyksistä”, sanoo Åström ja toteaa, että Viikissä keskustelua riittää.
Perunasta vaihtoehto kasviproteiiniksi
Uutuuksien lisäksi messuilla oli vanhoja, tuttuja firmoja ja perinteisiä tuotteita. Osa on ollut mukana vuodesta 2017 eli ensimmäisistä Vegemessuista lähtien, osa on paikalla ensimmäistä kertaa.
Finnamyl-konsernissa koko Vegemessut huomattiin vasta vuosi sitten.
“Ilmoittauduimme mukaan aivan viime tipassa ja saimme kuitenkin parhaan paikan”, naurahtaa yhtiön proteiinituotepäällikkö Heli Nurkkala.
Finnamylin nimi on aika tuntematon, mutta tuotteet eivät. Perunajauhot käyvät moneen tarkoitukseen ja Helmi-perunasuurimoista tehty puuro on myös perinteinen tuote. Puuroa oli tarjolla myös messuvieraille.
Nurkkala on kuitenkin ennen kaikkea perunaproteiinin puolestapuhuja. Kohderyhmänä olivat perjantain ammattilaistapaamisessa esimerkiksi suurkeittiöt, joissa etsitään vaihtoehtoja kasviproteiiniin eri ruokalajeissa.
Perunasta valmistetaan myös rehuihin sopivaa proteiinia, jolla voidaan korvata tuontisoijaa ja parantaa omavaraisuutta. Raaka-aine on kotimaista.
Yritys oli Vegemessujen vanhimpia, sillä sen historia ulottuu vuoteen 1942, jolloin Satakunnan Peruna perustettiin. Yritys on viime vuodesta lähtien ollut osa Chemigate/Berner-konsernia.
Tuotteita ja reseptejä
Vegaanituotteita markkinoivat messut keräsivät viikonloppuna Helsingin Kaapelitehtaan pullolleen väkeä kolmena päivänä peräkkäin. Maistiaispisteiden edessä kiemurtelivat parhaimmillaan tai pahimmillaan kymmenien messuvieraiden jonot.
“Noi erilaiset kombuchat tuntuivat kiinnostavilta kuten myös thai vegaaniravintola”, sanoo yksi vieraista, Sei Wha. Hänen kanssaan Eläinsuojelukeskuksen Tuulispään reseptillä tehtyjä leivonnaisia maisteli Jaana, joka puolestaan oli kiinnostunut uusista härkäpaputuotteista.
Molemmat nuoret naiset totesivat vegaanituotteiden olevan jonkin verran tuttuja. He ihmettelivät, miksei kaupoissa mainosteta isommin tammikuun vegaanihaastetta.
Maisteltavaa messuilla riitti, sillä lähes 70 näytteilleasettajaa tarjosi yli 150 erilaista makuelämystä jäätelöstä vegepiiraisiin ja spoothiesta falafeleihin. Yleisömäärä, 9 000, ylitti järjestäjien odotukset.
Vegemessut mainostaa itseään Pohjoismaiden suurimpana vegetapahtumana. Sen järjestää helsinkiläinen Vegefirma, jonka muita tapahtumia ovat VegeXmas-joulumyyjäiset ja tänä vuonna lanseerattava VegeSport-tapahtuma. Tapahtuma päättyi sunnuntai-iltana.