Saksa, Irlanti ja Italia kokeilevat alehintoja joukkoliikenteessä
Uusi edullinen lähiliikenteen kuukausilippu on herättänyt suurta kiinnostusta Saksassa. Yksin Saksan rautatiet Deutsche Bahn myi uuden lipun kahtena ensimmäisenä myyntipäivänä viime viikolla yhteensä yli miljoona kesäkuukausilippua. Myös paikalliset liikenneyhtiöt eri puolilla Saksaa ilmoittavat kesätarjouksen osoittautuneen erittäin suosituksi. Saksassa otettiin tänään käyttöön kesä–elokuuksi valtakunnallinen kuukausilippu, jolla saa matkustaa pienin poikkeuksin
Uusi edullinen lähiliikenteen kuukausilippu on herättänyt suurta kiinnostusta Saksassa. Yksin Saksan rautatiet Deutsche Bahn myi uuden lipun kahtena ensimmäisenä myyntipäivänä viime viikolla yhteensä yli miljoona kesäkuukausilippua. Myös paikalliset liikenneyhtiöt eri puolilla Saksaa ilmoittavat kesätarjouksen osoittautuneen erittäin suosituksi.
Saksassa otettiin tänään käyttöön kesä–elokuuksi valtakunnallinen kuukausilippu, jolla saa matkustaa pienin poikkeuksin rajattomasti kaikkialla maassa lähijunissa, busseissa, metroissa ja muussa julkisessa paikallisliikenteessä. Lippu maksaa kaikille ostajille 9 euroa kuukaudessa. Vastaavasti vaikkapa aiemmin vuosilipun ostaneille uusi lakisääteinen alennus hyvitetään jälkikäteen.
Yhtiöryhmän paikalisliikennettä hoitavan DB Region toimitusjohtaja Jörg Sandvoßin mukaan 9 euron kuukausilippu on suuri kokeilu koko joukkoliikenteelle. Deutsche Bahn tuo raiteille lisää junia ja lisää henkilökunnan määrää kaikkialla Saksassa.
”Kirjaimellisesti panemme liikkeelle kaiken, mitä meillä on – junat, bussit, palveluhenkilöstö”, Sandvoß ilmoitti.
Myös eri kaupunkien paikallisliikenneyhtiöt odottavat ryntäystä liikennevälineisiin.
Huokea lippu rahoitetaan valtion budjetista. Liittopäivillä eli Saksan parlamentissa hyväksytyn lain mukaan liittovaltion hallitus varaa kokeiluun 2,5 miljardia euroa, jolla korvataan muun muassa liikennöitsijöiden tulonmenetyksiä. Matkustajalle lippu tarkoittaa merkittävää alennusta. Esimerkiksi Berliinissä kuukausilippu kaupungin keskusta-alueelle maksaa normaalisti 86 euroa.
Kokeilun tavoitteena on hillitä polttoaineiden hinnan korotusten vaikutuksia saksalaisiin sekä rajoittaa liikenteen päästöjä. Saksan liikenneministeri Volker Wissingin mukaan kokeilu on myös keskeinen osa maan strategiaa, jonka tavoitteena on irrottautua venäläisestä energiasta.
Irlanti alensi lippujen hintoja viidenneksellä
Myös Irlannissa yleiseen hintojen nousuun on vastattu julkisen liikenteen lippujen hintoja laskemalla – ensimmäistä kertaa lähes 75 vuoteen. Keskimäärin bussi- ja junalippujen hintoja on laskettu tänä keväänä 20 prosenttia. Alennetuista lippujen hinnoista 19–23-vuotiaat nuoret saavat pysyvästi 50 prosentin lisäalennuksen: esimerkiksi 90 minuutin paikallisbussimatkasta he maksavat enää yhden euron.
Irlannin liikenneviranomaisten mukaan eri aikaan eri liikennevälineissä toteutettu hintojen lasku on jo lisännyt matkustajamääriä. Irlannin hallitus on ilmoittanut, että se aikoo jatkaa lippujen alennuksia myös ensi vuonna.
Italiassa 60 euroa pienituloisille lippujen ostoon
Hintojen nousun vaikutusten hillitsemiseksi Italian hallitus on päättänyt maksaa 60 euron kertaluonteisen joukkoliikennelisän opiskelijoille ja alle 35 000 euroa ansaitseville työntekijöille. Bonuksen tarkoituksena on kannustaa julkisen liikenteen käytön lisäämiseen. Se annetaan sähköisenä kuponkina, jota voi käyttää ostettaessa bussi-, juna- tai metrokausikorttia.
Kyseessä on osa hallituksen 14 miljardin euron suhdannepakettia. Se rahoitetaan osittain verottamalla energiayhtiöiden lisätuloja, joita ne ovat saaneet energiahintojen nousun ansiosta.
Hintojen yleinen nousu on lisännyt keskustelua myös muualla. Esimerkiksi Britanniassa maan hallitus ja rautatieyhtiöt toteuttivat juuri päättyneen, kuukauden kestäneen kampanjan, jossa kaikkialla maassa junalippuja myytiin normaaliin verrattuna puoleen hintaan.