Kriittistä ja mainosvapaata journalismia tarjoava Uusi juttu on tervetullut lisä Suomen mediakentälle

Suomeen perustetaan tammikuussa 2025 uudenlainen kriittistä ja mainosvapaata journalismia tarjoava media. Uusi Juttu -työnimellä kulkeva media lupaa keskittyä olennaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin ilman klikkiotsikoiden tuomaa hälyä. Uusi Juttu on erittäin tervetullut lisä Suomen mediakentälle.

Kriittistä ja mainosvapaata journalismia tarjoava Uusi juttu on tervetullut lisä Suomen mediakentälle
KUVA: Uusi Juttu

Uuden, kriittistä ja syvällistä journalismia tarjoavan Uusi Juttu -median perustamiseksi aloitettu joukkorahoituskampanja saavutti tavoitteensa 5000 jäsentä alle viikossa, mikä mahdollistaa päivittäisen julkaisutoiminnan käynnistämisen tammikuussa 2025.

Uusi Juttu pyrkii vastaamaan kasvavaan kysyntään syvällisemmälle, mainosvapaalle journalismille, joka keskittyy olennaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin ilman klikkiotsikoiden tuomaa hälyä. Median perustajat korostavat avoimuutta ja läpinäkyvyyttä sekä jäsenlähtöistä toimintatapaa.

Kampanja on herättänyt laajaa kiinnostusta, ja perustajajäseniksi liittyneet ovat ilmaisseet tyytyväisyyttään uudenlaiseen journalistiseen visioon.

”Haluan tukea merkityksellistä journalismia, joka erottaa pienet asiat isoista”, kommentoi yksi jäsenistä.

Uusi Juttu aikoo julkaista arkisin uutiskoosteen, uutispodcastin ja syventäviä artikkeleita, tarjoten näin vaihtoehdon nykymedian hektisyydelle.

Suomalainen mediakenttä saa merkittävän uuden tulokkaan, joka lupaa keskittyä olennaiseen ja tarjota vaihtoehdon sensaatiohakuiselle uutisoinnille.

Uuden jutun perustamisen motiivit ovat samoja, jotka myös aikoinaan toimivat motivaattoreina Verdeä perustaneessa työryhmässä. Jokapäiväisestä jatkuvaa sisältöä tuottavasta uutismediasta Verden resursseilla ei kuitenkaan voinut kuin haaveilla.

"Verde toivottaa uuden tulokkaan erittäin tervetulleeksi mediakentälle. Nimenomaan päivittäistä jatkuvaa kriittistä ja ennen kaikkea lukijalähtöistä uutissisältöä on pitkään kaivattu", kommentoi Verden päätoimittaja Johanna Kohvakka.

Uuden jutun perustajajäseneksi pääsee mukaan edelleen. 15.000 tilaajan avulla lehti on taloudellisesti vakaalla pohjalla. Tulevalla medialla on nyt menossa nimiehdotuskilpailu.

Lue lisää