Venäläiset öljytankkerit vaarantavat Itämeren – onnettomuus vain ajan kysymys
Lukuisat viimeaikaiset venäläisten öljytankkereiden onnettomuudet maailmalla muistuttavat suuronnettomuuden riskistä myös Itämerellä. Venäläisten yksipohjaisten öljytankkereiden liikenne Itämerellä tulisi kieltää kokonaan pakotepaketilla, kirjoittaa Kimmo Hantunen.
Joulukuussa muutaman päivän sisällä uutisoitiin lukuisista venäläisiin öljytankkereihin liittyneistä onnettomuuksista. Yksi venäläinen öljytankkeri katkesi, toinen tankkeri ajoi karille ja kolmas oli merihädässä Kertsin salmessa Mustalla merellä. Lisäksi venäläistankkeri hajosi Kuriilien saarilla Tyynellämerellä.
Vaikka tankkerit olivat vajaassa lastissa, Mustanmeren ja Kuriilien saarten rannat ovat nyt pahasti saastuneet.
Meriliikenne Helsingin ja Tallinnan välillä on vilkasta. Venäjän suurimmat öljynvientisatamat sijaitsevat Koivistossa ja Uuraassa Suomenlahden pohjukassa. Lisäksi tankkerit seilaavat Tanskan salmista Suomenlahden pohjukkaan lähes koko matkan ilman luotsia.
Itämerellä GPS-häirintä on nykyisin arkipäivää, ja viimeisen vuoden aikana on ollut useita vaaratilanteita, joissa tankkerionnettomuus on vältetty vain hyvällä tuurilla. Väitetään myös, että venäläisille merikapteeneille alkoholi maistuu, mikä voi lisätä onnettomuusriskiä.
Yhdenkin ison yksirunkoisen tankkerin ajaessa karille Suomenlahdella kaikki rannat Virolahdelta Ahvenanmaalle olisivat raakaöljyn saastuttamia, ja meren herkät ekosysteemit tuhoutuisivat monen vuosikymmenen ajaksi.
Suuren tankkerionnettomuuden sattuessa öljyntorjuntakapasiteettimme ei riitä alkuunkaan. Suomessa on avomerelle soveltuvia öljyntorjuntapuomeja muutamia kymmeniä kilometrejä, mutta Suomenlahden rannat ovat satojen kilometrien mittaisia. Lisäksi Suomenlahdella avomeri on kapea ja rannat lähellä, joten on turha kuvitella, että varsinkaan tuulisissa tai talvisissa olosuhteissa öljyntorjuntapuomeilla voidaan estää rantojen saastuminen.
Todennäköisyyslaskennan lakien mukaan on vain ajan kysymys, koska vakava tankkerionnettomuus tapahtuu keskellä Suomenlahtea.
Ukrainan sodan seurauksena länsimaat ovat asettaneet Venäjälle 15-20 pakotepakettia, joilla muun muassa on alennettu venäläisen raakaöljyn myyntihintaa. Länsimaiden tulisi nyt asettaa uusi pakotepaketti Venäjälle, jolla yksipohjaisten öljytankkereiden liikenne Itämerellä kielletään kokonaan.
Kimmo Hantunen
Kirjoittaja on kauppatieteiden maisteri