Suomalainen hävikkiruuan verkkokauppa laajenee Belgiaan
Fiksu Ruoka Oy käynnistyi kuutisen vuotta sitten kirjaimellisesti autotallissa ja korona-aika siivitti toiminnan vauhtiin pari vuotta sitten. Tämän vuoden helmikuussa yhtiö aloitti verkkokaupan Hollannissa ja nyt jatketaan kansainvälistymistä rajan yli Belgiaan, Flanderiin. Yhteinen kieli ja kulttuuri hollantilaisten kanssa helpottaa laajentumista. Kansainvälisesti yhtiö toimii Foodella-nimellä. “Saavutimme Hollannissa puolessa vuodessa saman kokoluokan
Fiksu Ruoka Oy käynnistyi kuutisen vuotta sitten kirjaimellisesti autotallissa ja korona-aika siivitti toiminnan vauhtiin pari vuotta sitten. Tämän vuoden helmikuussa yhtiö aloitti verkkokaupan Hollannissa ja nyt jatketaan kansainvälistymistä rajan yli Belgiaan, Flanderiin. Yhteinen kieli ja kulttuuri hollantilaisten kanssa helpottaa laajentumista.
Kansainvälisesti yhtiö toimii Foodella-nimellä.
“Saavutimme Hollannissa puolessa vuodessa saman kokoluokan kuin Suomessa kolmen vuoden aikana. Meillä on Hollannissa jo kymmeniä tuhansia asiakkaita”, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Juhani Järvensivu tiedotteessa.
Satsaus ulkomaille on mahdollista kesällä 2021 saadun 19 miljoonan euron kasvurahoituksen avulla. Rahoittajia olivat pohjoismainen pääomasijoitusrahasto Verdane ja muutama muu sijoittaja, joita kiinnosti Fiksuruuan verkkokauppaosaaminen ja kestävän kehityksen toimintamalli.
Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 13,7 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 2,4 euroa tappiollinen.
Monella tapaa kestävästi
Fiksuruuan toimintaidea on ostaa poistoeriä ja muuten hävikkiin päätyviä tuotteita elintarvikevalmistajilta, maahantuojilta ja tukkuketjuilta ja myydä ne verkkokaupassa kuluttajalle. Tuotteet voivat olla esimerkiksi ylijäämäkokoja tai kaupan valikoimista poistuneita tuotteita. Tuotteet myydään verkkokaupassa tuntuvilla alennuksilla.
Verkkokaupassa on myös myynnissä elintarvikkeita, joiden parasta ennen -päiväys on jo mennyt. Yhtiön sivuilla selvitetään tarkkaan, että tuotteiden myyminen on laillista eli kyseessä ei ole viimeinen käyttöpäivä -merkintä.
Näin Fiksuruoka: “Tavalliset ruokakaupat eivät usein imagosyistä halua myydä parasta ennen -päivämäärän saavuttaneita tuotteita ja iso osa päiväyksen ylittäneistä tuotteista päätyy valitettavasti lajittelematta kaatopaikalle. Mikäli meillä on pienintäkään syytä epäillä tuotteen syömäkelpoisuutta, testautamme ne MetropoliLabin toimesta.”
Yhtiö ilmoittaa hyvittävänsä hiilijalanjäljen sataprosenttisesti. Yhtiön kertoo rahoittavansa kahdeksan hehtaarin metsäalueen kiertoaikaa. Metsän siis annetaan kasvaa niin, että sen lasketaan sitovan hiiltä saman verran kuin yhtiön toiminta saa aikaan.
Hävikki pitäisi puolittaa
EU-laajuisesti on tarkoitus puolittaa ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä. Myös Suomi on sitoutunut tähän tavoitteeseen. Fiksuruuan toiminta vähentää muun muassa elintarviketeollisuuden hävikkiä, joka on noin neljännes kaikesta ruokahävikistä.
Kuluttajien osuus hävikistä on lähes puolet.
Luonnonvarakeskuksessa on meneillään elintarvikejätteen ja ruokahävikin seurantahanke, joka julkisti viime vuoden lopussa tiekartan tarvittavista toimenpiteistä. Kasvatuksen ja tutkimuksen lisäksi suositellaan muun muassa uusia tuotteita ja liiketoimintamalleja.
Fiksuruuan lisäksi Suomessa toimii ruokahävikkiä vastaan muun muassa hävikkiruokaravintoloita ja -kahviloita ja ravintoloista ja kaupoista hävikkiruokaa kotitalouksille toimittava ResQ.