Kevään parhaat jutut: Ilonpilaaja: Sähköauto on kiva peli, mutta ei pelasta ilmastonmuutokselta
Julkaisemme kesällä valikoiman keväällä ilmestyneitä juttuja. Pakina julkaistu alunperin 12.1.2023. En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta sähköautoilu ei pelasta meitä ilmastonmuutokselta. Sähköauton elinkaaren aikaiset kasvihuonepäästöt ovat toki huomattavasti pienemmät kuin bensiini- tai dieselkäyttöisen auton, mutta planeetan kantokyky ei kestä, jos autoja ylipäätään valmistetaan ja käytetään yhtä paljon kuin kuluneina
Julkaisemme kesällä valikoiman keväällä ilmestyneitä juttuja. Pakina julkaistu alunperin 12.1.2023.
En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta sähköautoilu ei pelasta meitä ilmastonmuutokselta. Sähköauton elinkaaren aikaiset kasvihuonepäästöt ovat toki huomattavasti pienemmät kuin bensiini- tai dieselkäyttöisen auton, mutta planeetan kantokyky ei kestä, jos autoja ylipäätään valmistetaan ja käytetään yhtä paljon kuin kuluneina vuosikymmeninä.
Meidän tulisi vähentää autojen määrää ja käyttöä. Meidän on aivan välttämätöntä vähentää aivan kaikkea kulutusta, energiankäyttöä ja luonnonvarojen hyödyntämistä radikaalisti.
Ilmastonmuutosta ei ratkaista kuluttamalla.
Pahinta on joidenkin sähköautoilun uskonsoturien halu vaientaa sähköautojen ongelmista puhuminen. Tämä koskee myös laajempaa keskustelua vihreästä siirtymästä. Sähköautojen ja vihreän siirtymän ongelmista puhuminen ei ole fossiiliyhtiöiden puolesta puhumista. Eikä Venäjän.
Tällainen väite on keskustelun tukahduttamista. Samalla se on sähköautojen ja vihreän siirtymän viher- ja valkopesua.
Valitettavasti olemme sellaisessa tilanteessa planeetan kantokyvyn kanssa, että meillä on valittavina vain huonoja, todella huonoja ja aivan äärimmäisen huonoja ratkaisuja. Sähköautot, tuulivoima ja aurinkoenergia kuuluvat huonoon kategoriaan. Niitä tarvitaan, mutta niihin liittyviä laitteita tulisi valmistaa vain elämän välttämättömiin tarpeisiin.
Geologian tutkimuskeskuksen tutkija Simon Michaux on tutkimuksissaan päätynyt laskelmiin, että maapallon resurssit, maametallit ja kantokyky eivät kerta kaikkiaan riitä vihreään siirtymään, eikä sähköautoihin. Sähköautoilun uskonsoturit muun muassa Twitterissä ovat hyökänneet voimakkaasti Michaux’n tutkimuksia vastaan omilla laskelmillaan todeten, että kyllä maaperässä on tarpeeksi metalleja ja niin sanottuja harvinaisia maametalleja riittää, koska ne eivät ole ”harvinaisia”.
Pelottavin skenaario juuri onkin se, että metallit riittävät, tai että ihmiset uskovat, että ne riittävät.
Hiljattain muun muassa australialaiset ja kanadalaiset kaivosyhtiöt ovat tehneet varauksia merenpohjien metalliesiintymiin, jotka sijaitsevat kehittyvien maiden kuten Naurun, Tongan ja Jamaikan vesialueilla. Merenpohjasta ei ole aiemmin kannattanut kaivaa metalleja, koska se on kallista ja hankalaa. Nyt laskelmat kannattavat, ikävä kyllä.
Olemme jo ehtineet tuhota maailman merien ekosysteemejä ylikalastamisella, kemikaalipäästöillä, öljyvuodoilla ja roskaamisella. Ilmastonmuutos valkaisee koralliriuttoja ja valtamerien kyky sitoa hiilidioksidia ilmasta on heikentynyt. Tämä kiihdyttää ilmastonmuutosta vakavalla tavalla.
Nyt olemme täydentämässä valtamerien ekosysteemien täydellistä kuolemaa kaivamalla merenpohjasta metalleja uusille sähköautoillesi, aurinkopaneeleillesi ja tuulivoimallesi. Meillä ei vain ole enää hyviä vaihtoehtoja käsillä. Olisimme ehtineet pelastaa maapallon ilmastonmuutoksen, massasukupuuton ja luontokadon massiivisemmilta tuhoilta todennäköisesti vielä 90-luvulla, jolloin sähköautot olisivat olleet tärkeässä roolissa, suorastaan pelastavassa roolissa.
Valitettavasti olemme ohittaneet tämänkin rajan. Tänä päivänä kaikenlaisen kulutuksen ja luonnonvarojen käytön promoaminen ”hyväksi vaihtoehdoksi” ilmastonmuutoksen kannalta on viherpesua.
Oikeampi tapa puhua sähköautosta on näin: sähköauto on huono vaihtoehto, mutta se on hiilijalanjäljen kannalta parempi kuin bensa- tai dieselauto, jos sinun on pakko ajaa paljon ja lataat autoa fossiilittomalla energialla. Joka tapauksessa älä hanki autoa, äläkä käytä sitä, ellei se ole välttämätöntä.
En nyt tässä edes syvenny enempää sähköautojen valmistukseen ja vihreään siirtymään liittyviin lukuisiin muihin vastuullisuusongelmiin, mutta tiedätte ne kyllä: pakkotyö, alkuperäiskansojen oikeudet, yhteisöjen pakkosiirrot, kaivannaisteollisuuden vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen ja maaperän saastumiseen, kaivannaisteollisuuden vaikutukset ruokaturvaan, päästöt vesistöihin, luonnollisten hiilinielujen kuten metsien tuhoaminen, Kiinaan liittyvät poliittiset- ja turvallisuusriskit, akkujen kierrätyksen vaikeudet, tuulimyllyjen vaikutukset hyönteisiin ja lintuihin.
Kiitos ja näkemiin!
Lisätietoja merenpohjan kaivantojen aloittamisesta: New York Times: Secret Data, Tiny Islands and a Quest for Treasure on the Ocean Floor (29.8.2022)