Älä osta mitään -päivä haastaa kulutuskriittisyyteen: pikamuoti tämän vuoden teemana
Kulutuskriittisen kampanjan tämänvuotinen teema on pikamuoti. Black Fridayn vastaiskuksi kehitettynä teemapäivänä kannustetaan pohtimaan omaa kulutuskäyttäytymistä. Luontoliiton vetoomuksessa vaaditaan lakimuutoksia pikamuodin haittojen vähentämiseksi.
Tänään perjantaina 29.11. vietetään jälleen Älä osta mitään -päivää. Kulutuskriittisen kampanjan tämänvuotinen teema on pikamuoti ja ultrapikamuoti. Ympäristöjärjestö Luontoliitto kerää samalla allekirjoituksia vetoomukseen, jossa vaaditaan lainsäädäntöä pikamuodin haittojen vähentämiseksi.
Teemapäivän tarkoituksena on haastaa pohtimaan kulutuspäätöksiä ja niiden vaikutusta ympäristöön. Tapahtumia järjestetään ympäri Suomea.
Aiemmin tällä viikolla Luontoliitto julkaisi vetoomuksen, jossa Suomea vaaditaan ryhtymään toimiin pikamuodin ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Siinä ehdotetaan muun muassa pikamuodin mainontakieltoa, ympäristömaksuja sekä korjauspalvelujen arvonlisäverokannan alentamista. Lainsäädäntöä tarvitaan ohjaamaan kulutusta ekologisempaan suuntaan, ja se hyödyttäisi niin ympäristöä kuin kotimaista, kestävämpää vaate- ja tekstiilituotantoakin.
“Ilmastokriisi on yksi lasten ja nuorten suurimpia huolenaiheita. Haluamme poliitikoilta konkreettisia toimia pikamuodin suitsimiseksi”, sanoo Luontoliiton toiminnanjohtaja Riku Eskelinen.
Black Fridayn vastaiskuksi kehitettynä päivänä Luontoliitto kannustaa suomalaisia pohtimaan omaa kulutuskäyttäytymistään ja erityisesti vaateteollisuuden vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan.
“Älä osta mitään -päivä on täydellinen hetki pysähtyä miettimään, miten voimme omilla valinnoillamme edistää kestävämpää tulevaisuutta. Mutta yksittäisten ihmisten tekojen lisäksi tarvitsemme myös yhteiskunnan tasolla vahvempia rakenteellisia ratkaisuja, ja siksi lainsäädännöllä on ratkaiseva rooli”, muistuttaa Luontoliiton ympäristötoiminnan päällikkö Elina Kauppila.
"Älä osta mitään" haastaa kulutuskriittisyyyteen ympäri vuoden
Älä osta mitään -päivän alkuperäinen idea oli haastaa ihmisiä kokeilemaan ostolakkoa yhden päivän ajan. Ylikulutus kiihdyttää ilmastonmuutosta ja luontokatoa, joten yhden päivän sijaan kulutuskriittisyyttä kaivataan ympäri vuoden. Luontoliiton Älä osta mitään -päivä onkin vuosien saatossa kehittynyt koko marraskuun kestäväksi kampanjaksi.
Samalla toki myös Black Friday on pidentynyt monella kaupallisella toimijalla viikon tai jopa kuukauden mittaiseksi kampanjaksi.
Jokaisella ostamallamme esineellä, elintarvikkeella ja tuotteella on pitkä tarina: joku on valmistanut tuotteen, ehkä viljellyt sen raaka-aineet, tuote on päätynyt kauppaan pitkän tien kautta ja se mahdollisesti jatkaa elämäänsä kierrätyksessä vielä senkin jälkeen, kun me olemme luopuneet sen käytöstä.
Luontoliitto järjestää kampanjatapahtumia ja -tempauksia eri puolilla Suomea. Vaasassa ja Lahdessa korjataan ja tuunataan vaatteita. Turussa, Tampereella ja Joensuussa kerskakuluttamista vastustetaan zombikävelyin, joilla viitataan siihen, että kuluttajat, jotka toteuttavat mainostajien toiveita ilman kriittistä ajattelua, ovat kuin zombeja.
Päivän päätapahtuma pidetään tänään Helsingin keskustakirjasto Oodissa, jossa on monipuolista tekemistä kaikenikäisille. Myös Luontoliiton ja Voima-lehden pikamuotiaiheisen Vastamainoskilpailun voittaja julkistetaan tänään.
Mitä pikamuodilla tarkoitetaan?
Ennen vaateteollisuudessa tuotettiin tyypillisesti neljä mallistoa vuodessa, jokaiselle vuodenajalle omansa. Nykyään pikamuotia valmistavat yritykset julkaisevat uusia mallistoja joka viikko, ultrapikamuotiyritykset jopa useita kertoja viikossa. Massatuotannon, nopeasti vaihtuvien mallistojen ja halpojen hintojen myötä kulutamme vaatteita enemmän kuin koskaan.
Pikamuoti valmistetaan kaukana meistä, usein Bangladeshissa ja Kiinassa. Monet vaatteet valmistetaan sellaisissa tehtaissa, joissa ihmiset joutuvat työskentelemään aamusta iltaan ilman kunnon lepoa.
Lisäksi joistakin ultrapikamuotiyritysten vaatemateriaaleista on löydetty haitallisia aineita. Nyt moni kirpputori on kieltäytynyt ottamasta myyntiin ultrapikamuotiyrityksistä ostettuja vaatteita.
Pikamuodin kuluttamisen sijaan olisi parempi, jos me kaikki hankkisimme vaatteita vain silloin, kun oikeasti tarvitsemme niitä. Olisi parempi ostaa vaatteita, jotka on tehty laadukkaista materiaaleista ja ommeltu hyvin. Lisäksi käytettyjen vaatteiden ostaminen on ekologisempaa kuin uusien hankinta.
Vaatteita voi arvostaa ja huoltaa oikein, jotta ne kestäisivät mahdollisimman pitkään. Jos omat taidot eivät riitä, korjaamisessa tai muokkaamisessa voi myös hyödyntää ammattilaisten apua.