Tokmanni haastaa ruokakaupan jättiläiset SPAR-yhteistyöllä
Tokmanni tuo SPAR-konseptin takaisin Suomeen ja laajentaa tuore-elintarvikkeiden valikoimaansa. Ensimmäiset SPAR-osastot avautuvat kesällä 2025. Uusi yhteistyö haastaa alan jättiläiset S-ryhmän ja Keskon ja tuo alalle hintakilpailua.
Tokmanni Oy ilmoitti tänään merkittävästä askeleesta Suomen päivittäistavarakaupan markkinoilla: yritys on solminut lisenssisopimuksen SPAR Internationalin kanssa, mikä tuo SPAR-tuotteet ja -konseptin osaksi Tokmannin tarjontaa. Yhteistyön myötä Tokmanni laajentaa tuore-elintarvikevalikoimaansa ja tavoittelee entistä suurempaa jalansijaa ruokakaupan sektorilla.
Tokmanni ryhtyy panostamaan SPAR-konseptin kehittämiseen Suomen markkinoille sopivaksi. Tokmanni tulee muuttamaan tuore-elintarvikeliiketoimintansa SPAR-brändin ja -konseptin alle. Tavoitteena on, että kaikki Tokmannin nykyiset 20 tuore-elintarvikeosastoa palvelevat asiakkaitaan SPAR-konseptin mukaisesti tulevien vuosien aikana.
Ensimmäinen SPAR-brändin mukainen ruokaosasto Tokmanni-myymälässä on kaavailtu avattavaksi ensi kesänä ja seuraavat vuoden 2025 loppuun mennessä. SPAR-brändin logo tulee näkymään myös jokaisen nykyisen tuore-elintarvikkeita myyvän Tokmanni-myymälän julkisivussa Tokmanni-logon rinnalla. Lisäksi Tokmanni harkitsee uusia myymäläsijainteja ja itsenäisiä, Tokmanni-myymälöistä irrallisia SPAR-myymälöitä myöhemmin.
”Olen äärimmäisen tyytyväinen ja innostunut yhteistyökumppanuudestamme, ja sen myötä aiomme muuttaa suomalaisen päivittäistavarakaupan markkinaa seuraavien vuosien aikana. SPAR Internationalin tarjoamien skaalaetujen ja asiantuntemuksen avulla voimme lähteä kasvattamaan päivittäistavaramyyntiämme. Uudet tuotteet ja halvat hinnat lisäävät Tokmannin kilpailukykyä Suomessa ja erityisesti päivittäistavarabisneksessä”, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo.
”Asiakkaat tulevat hyötymään Tokmannin kasvavasta tuotetarjonnasta ja halvoista hinnoista Tokmannin kehittyessä nykyistä isommaksi tekijäksi suomalaisessa päivittäistavaramarkkinassa”, Rautiainen jatkaa.
Uutta kilpailua ruokamarkkinoille
Yle kertoi jo vuonna 2021 Järvenpään, Loviisan ja Raision Tokmannin myymälöihin avatuista tuoreruokaosastoista. Tällä hetkellä Tokmannilla on 20 myymälää, joissa on tuoreruokatuotteita.
Korona-ajan rajoitukset siirsivät asiakkaita ravintoloista ruokakauppoihin ja Suomen päivittäistavarakaupan myynti kasvoi ennätyslukemiin. Päivittäistavaran myyntimäärät kasvoivat vuonna 2020 jopa 6,6 prosenttia ja myynnin arvo 8,4 prosenttia vuoden 2019 lukuihin verrattuna. Yhtä voimakasta myynnin volyymin nousua ei oltu koskaan aiemmin havaittu myymälärekisteriä ylläpitävän markkinatutkimusyhtiö Nielsenin yli 40-vuotisessa mittaushistoriassa. Tämän jälkeen myyntimäärät ovat hieman laskeneet, mutta myynnin arvo on jatkunut kasvusuunnassa volyymien laskusta huolimatta.
2023 2022 2021 2020
Myynnin arvo 6%. 3,7%. 3,1% 8,4%
Myyntimäärät -1,1%. -5,2% 0,7% 6,6%
Myyntimäärät (eur) 22,9 mrd 21,6 mrd 20,9 mrd 20,2 mrd
Alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän yhteenlaskettu vuoden 2023 liikevoitto oli 447 miljoonaa euroa ja liikevaihto 14,2 miljardia euroa. Keskon liikevaihto puolestaan oli 11,78 miljardia euroa ja liikevoitto 695,4 miljoonaa euroa.
Suomen päivittäistavarakauppa on pitkään ollut S-ryhmän ja Keskon hallitsema, Lidlin toimiessa ainoana merkittävänä haastajana yli 20 vuoden ajan. Yksi syy kilpailun vähyyteen on tuoreen ruoan kaupan vaativuus: kylmävarastointi, hävikin hallinta ja logistiikka vaativat suuria investointeja ja tarkkaa osaamista. Tokmannin pääsy SPARin kansainvälisiin toimitusketjuihin voi kuitenkin antaa sille merkittävän etulyöntiaseman näiden haasteiden voittamisessa.
Markkinatutkijoiden mukaan ruokakaupan kilpailu on pysynyt viime vuosikymmeninä vähäisenä, joten uusi toimija voi tuoda tähän muutosta erityisesti hintakilpailun ja tuotevalikoiman monipuolistumisen näkökulmasta, mitkä hyödyttävät kuluttajia. Erityisesti taloudellisesti epävarmoina aikoina halvat hinnat ovat aiemminkin osoittaneet vetovoimansa.
SPAR on kansainvälinen, Alankomaissa vuonna 1932 perustettu päivittäistavaraketju, jolla on noin 15 000 liikettä 42 maassa. Ketjulla oli myymälöitä myös Suomessa vuosina 1962–1973 sekä 1998–2005. Hollanninkielen sana spar tarkoittaa kuusta.