Ilmastomenu muistuttaa ruokavalintojen merkityksestä
Ilmastoystävällisen ruoan kampanja tuo uusia kasvipohjaisia ruoka-annoksia 29:ään kahvilaan ja ravintolaan ympäri Suomen. Meira Valtonen, Ilmastomenun suunnittelija ja ruokastrategi haluaa kampanjalla näyttää, ettei kasvipohjainen ruoka ole ankeaa, vaan herkullista.
Ilmastomenulla halutaan nostaa esiin kasvipohjaisen ruoan herkullisuus ja ilmastohyöty. Kuva: Meira Valtonen
Leena Brandt / Verde
"Yhdistyksessä on mukana ihan tavallisia, ilmastonmuutoksesta huolestuneita ihmisiä. Tässä on pohdittu eri toimintamalleja, ja päädytty tähän ruokaprojektiin," toteaa Ilmastomenun suunnittelija ja ruokastrategi Meira Valtonen kampanjaa varten perustetusta yhdistyksestä. Suomalaisen kuluttajan ilmastovaikutuksesta 20-25 prosenttia kertyy ruoan kulutuksesta. Oikeilla ruokavalinnoilla voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään, ja suurin yksittäinen tekijä on lihan kulutuksen vähentäminen. Valtosen kanssa Ilmastomenu-kampanjan toisena vastuuhenkilönä on kirjailija Emma Puikkonen. Kampanjan tarkoituksena on tuoda hyvältä maistuvaa ja näyttävää kasvipohjaista ruokaa ravintoloihin, kahviloihin ja ruokaloihin. Valtonen ja Puikkonen ovat nyt toista vuotta vetämässä kampanjaa. Jokainen Ilmastomenu-viikkoon osallistuva kahvila ja ravintola tarjoaa yhden tai useamman kokonaan kasvipohjaisen annoksen tai muun vegaanisen herkun. "Ennakkokäsitykset voivat olla, että kasvipohjaiset annokset ovat jotenkin outoja ja erikoisia. Me haluamme näyttää yhdessä ravintoloiden kanssa, ettei näin todellakaan tarvitse olla", Valtonen toteaa. Kasvikset ja kasviproteiinit pääraaka-aineina ei ole kaikille keittiömestareille tuttu juttu. Kampanjaa ennen on tarjottu starttiapua kasvipohjaisten ruokalistojen tekemiseen. "Loppujen lopuksi aika pienillä muutoksilla on päästy hyvään lopputuloksen, liha korvattu kasvipohjaisilla proteiinilähteillä, maitotuotteet kasvipohjaisilla aineilla." Toista kertaa Ilmastomenu-viikkoon osallistuvassa Dylan Milk -ravintolassa on huomattu kasvisruon suosion kasvu vuoden aikana. "On ollut kiva huomata, että etenkin miehet ovat lisänneet kasvisruokailua ja monella meidän asiakaskuntaan kuuluvalla raksamiehellä on kasvisruokaa lautasella", toteaa keittiömestari Taija Tervo. Kampanjassa on mukana yhteensä 29 ruokapaikkaa pääkaupunkiseudulla, Hyvinkäällä, Turussa ja Keminmaalla. Kampanjaviikko alkaa 26.10. ja kestää 1.11. asti. Korjaus 26.10.2020 klo 16.40 – Korjattu Emma Puikkosen nimi