Vantaan Energia ja Wärtsilä sekä Valio ja St1 esittelevät uusia ilmastoystävällisiä energiahankkeita

Viime päivinä on kerrottu kahdesta uudesta energiahankkeesta, jotka tähtäävät fossiilisten polttoaineiden käytön ja päästöjen vähentämiseen. Energiayhtiö Vantaan Energia kertoi synteettisen metaanin hankkeesta yhteistyössä Wärtsilän kanssa ja Valio biokaasuyhteistyöstä St1:n kanssa. Biokaasua valmistettaisiin muun muassa lehmän lannasta ja synteettistä metaania puolestaan vedystä ja savukaasuista talteen otetusta hiilidioksidista. Vety puolestaan tuotettaisiin uusiutuvasti eli tuulivoimalla.

16.6.2021 | Ilmasto

Biokaasua käyttävää raskasta kalustoa on Suomen teillä vielä vähän. Kuva: Leena Brandt

Vantaan Energian laitos on lajissaan ensimmäinen Suomessa. Varsinaista investointipäätöstä odotetaan ensi vuonna, kun investointitukien määrä varmistuu. Vantaalla ollaan luopumassa kivihiilen käytöstä jo ensi vuonna ja uusi investointi mahdollistaisi myös maakaasusta luopumisen neljän vuoden kuluttua.

”Aika käy vähiin ja meidän on nopeutettava fossiilisista polttoaineista irtautumista hillitäksemme ilmastonmuutosta. Tämä projekti havainnollistaa visiomme tulevaisuudesta, jossa energia tuotetaan 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla”, sanoo Wärtsilä Energyn liiketoiminnan kehittämisen johtaja Saara Kujala.

Vauhtia lehmästä

Ruokatalo Valion ja energiayhtiö St1:n hanke puolestaan nojaa lantaan ja muihin maatalouden niin sanottuihin sivuvirtoihin. Biokaasutuotannon tavoitteeksi kerrotaan jopa 1 000 GWh:a vuoteen 2030 mennessä.

Biokaasua on suunniteltu erityisesti raskaan kaluston käyttöön, jonka sähköistäminen on vaikeampaa. Kaasukäyttöistä kuljetuskalustoa on Suomessa tosin vielä vähän.

”Kotimaisen lantabiokaasun avulla raskaan liikenteen päästöjä voidaan pienentää nopeasti ja tehokkaasti parantaen samalla Suomen polttoaineomavaraisuutta. Tämä on pelinavaus kahdelta suomalaiselta toimijalta kotimaisen lantabiokaasun tuomiseksi markkinoille”, sanoo St1 Oy:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen.

Valion tavoitteena on maidon hiilijalanjäljen nollaaminen vuoteen 2035 mennessä.  Tässä tavoitteessa on lannan käyttö liikennepolttoaineena isossa roolissa.

”Biokaasun tuotannossa jäljelle jäävästä nesteestä ja kuivasta aineksesta saadaan kiertolannoitteita pelloille. Niiden myötä väkilannoitteiden käyttö vähenee ja ravinnevalumat vesistöihin pienenevät. Jäljelle jäävästä aineksesta voidaan myös tehdä eläimille kuiviketta tai kasvualustoja vihanneksille. Näin korvataan nykyisin käytössä olevaa turvetta”, Valion hiilineutraalin maitoketjun johtaja Juha Nousiainen kertoo.

Leena Brandt / Verde

16.6.2021 17:02

0 kommenttia

Lähetä kommentti