Turku ja muut kaupungit ottavat ilmastotyön tosissaan

Euroopan Unioni on käynnistänyt kokonaisuuden, ”mission”, jonka tavoitteena on 100 hiilineutraalia ja älykästä kaupunkia vuoteen 2030 mennessä. Suomesta mukana on kuusi kaupunkia: Turku, Espoo, Helsinki, Lahti, Lappeenranta ja Tampere Mukaan valitut kaupungit valmistelevat kukin ilmastosopimuksen Euroopan komission kanssa. Sopimuksessa sitoudutaan tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on, kaikki Euroopan kaupungit

Turku ja muut kaupungit ottavat ilmastotyön tosissaan
dig

Euroopan Unioni on käynnistänyt kokonaisuuden, ”mission”, jonka tavoitteena on 100 hiilineutraalia ja älykästä kaupunkia vuoteen 2030 mennessä. Suomesta mukana on kuusi kaupunkia: Turku, Espoo, Helsinki, Lahti, Lappeenranta ja Tampere

Mukaan valitut kaupungit valmistelevat kukin ilmastosopimuksen Euroopan komission kanssa. Sopimuksessa sitoudutaan tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on, kaikki Euroopan kaupungit ovat hiilineutraaleja vuoteen 2050 mennessä. Selkeänä tavoitteena on, että kaupungit kirittävät myös valtioita vahvistamaan ilmastotyötään.

Turun kaupungin julkistamassa ilmastokaupunkisopimuksessa on mukana 22 organisaatiota, joista suurin osa on kaupunkikonsernin osakeyhtiöitä tai kaupungin osakkuusyhtiöitä. Mukana on toki kaksi ihan oikeaakin yritystä, lääketehdas Bayer ja Meyerin Turun telakka.

Bayerin globaalina tavoitteena on, että toiminta on hiilineutraalia vuonna 2020. Suomessa tämä tavoite saavutettiin jo vuonna 2021, kertoo Turun tuotantolaitoksen johtaja Tomi Penttilä. Hän antaa konkreettisen esimerkin tehdystä työstä: 

”Vaihdoimme ruokalan linjaston järjestystä niin, että salaatit ja kasvisruoat ovat nyt ennen kala ja liharuokia. Tämä on sellaista positiivista tuuppaamista kohti pienempiä päästöjä.”

Meyer Turku puolestaan on asettanut tavoitteeksi hiilineutraalin laivakonseptin suunnittelun vuoteen 2025 mennessä ja hiilineutraalin telakan vuoteen 2023 mennessä. Toimia tehdään muun muassa Business Finlandin rahoituksella. Aurinkoenergian käytön lisääminen, energian kokonaiskulutuksen vähentäminen ja työkoneiden päästöttömyys ovat konkreettisia toimenpiteitä. Myös kedotus ja ampiaispesät on nostettu telakan toimenpidelistalle.

Turun sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm korosti sopimuksen julkistamistilaisuudessa, että ilmastotyö ei ole puuhastelua eikä sitä tehdä harrastuksen vuoksi. Tavoitteena on liiketaloudellisesti kannattavan toiminnan lisääminen. Turun Sataman ympäristötyöhön voidaan laskea muun muassa se, että laivaväylien ruoppausmassat läjitetään jatkossa maalle vuosikausia jatkuneen väännön jälkeen.

Turun tavoitteena ilmastopositiivisuus

Turun kaupunki on asettanut tavoitteeksi, että kaupunkialue on hiilineutraali vuonna 2029 ja ilmastopositiivinen siitä eteenpäin. Kasvihuonekaasupäästöjä onkin saatu vähennettyä 56 prosenttia vuoden 1990 tasosta. Kaupunki on investoinut uusiutuvaan energiaan ja kiertotalousratkaisuihin.

Turku on laatinut kuluvalle valtuustokaudelle ensimmäistä kertaa ilmastobudjetin, jonka laskelmat perustuvat EU:n kestävän rahoituksen luokitteluun. Ilmastotavoitteiden saavuttamista tukevien investointien kokonaisuudeksi kaupunki ilmoittaa 1,2 miljardia euroa tänä vuonna.

Pormestari Minna Arven mukaan kaupungin investoinnit toimivat vipuvoimana alueen muille toimijoille.

”Suurin osa investoinneista on sellaisia, että ne tehtäisiin joka tapauksessa. Kaupunki ei voi yksin omilla toimillaan saavuttaa ilmastotavoitteita. Sen takia yritykset, organisaatiot ja alueen asukkaat on saatava mukaan”, Arve kuvailee.

”Ilmastokaupunkisopimus on tietysti vain yksi tulokulma ilmastotyöhön. Monilla yrityksillä on omia ilmasto-ohjelmia, mutta ne eivät nyt taipuneet tähän virkatyönä tehtyyn valmisteluun.”

Pormestari Arve sanoo, että ilmastotyö on yksi kolmesta kokonaisuudesta, johon kaupungeissa on panostettava. Kestävä luonnonvarojen käyttö ja luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen ovat yhtä tärkeitä, mutta jääneet ehkä vähemmälle huomiolle.

”Kokonaisuus on vähän kuin Aallon jakkara. Tasapainon säilymiseen tarvitaan kaikki kolme jalkaa.”

Lue lisää