Suomen talvi koettelee lataushybridien akkuja ja ympäristöystävällisyyttä

Lataushybridien usein luvataan tarjoavan ympäristöystävällisiä kilometrejä ja hyvää toimintasädettä. Pidempää toimintasädettä on turvaamassa polttomoottori, joka käynnistyy lataussähkön loputtua. Lataushybrideissä on toiminnan ja ekologisuuden osalta merkittäviä eroja, ja ympäristöystävällisyyteen vaikuttaa myös auton käyttötapa. Suomen talvi kuitenkin heikentää VTT:n tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkisen mukaan lataushybridien ympäristöystävällisyyttä. Osa lataushybridiautoista

Suomen talvi koettelee lataushybridien akkuja ja ympäristöystävällisyyttä

Lataushybridien usein luvataan tarjoavan ympäristöystävällisiä kilometrejä ja hyvää toimintasädettä. Pidempää toimintasädettä on turvaamassa polttomoottori, joka käynnistyy lataussähkön loputtua.

Lataushybrideissä on toiminnan ja ekologisuuden osalta merkittäviä eroja, ja ympäristöystävällisyyteen vaikuttaa myös auton käyttötapa.

Suomen talvi kuitenkin heikentää VTT:n tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkisen mukaan lataushybridien ympäristöystävällisyyttä. Osa lataushybridiautoista ottaa polttomoottorin käyttöön herkästi jo viileissä keleissä.

Paakkisen arvion mukaan talviaikana pelkällä bensiinillä ajaminen vähentäisi koko vuoden ajalla tarkasteltuna bensiinin kulutusta verrattuna bensiiniautoon. Ehtona on se, että kesäaikana taas voitaisiin ajaa pääosin sähköllä.

“Eihän se silti ympäristöteko ole, että bensiinillä ajetaan. Kyllä lataushybridien pitäisi toimia paremmin myös talviolosuhteissa”, Paakkinen muistuttaa.

Ajaminen lataushybridillä pelkällä bensiinillä kuluttaa yleensä suuremman määrän kuin tavallinen bensiinimoottori. Jotkin uudet lataushybridit ovat tosin tulleet polttoainekulutukseltaan bensiinimoottoreita tehokkaammiksi.

Talvi nostaa sähkön kulutusta, mutta päästöt edelleen pienet

Mitä suurempi on sähköllä ajettujen kilometrien osuus, sitä pienemmät ovat ajon aiheuttamat päästöt. Tämän kannalta täyssähköauto olisi lataushybridiä vihreämpi valinta.

Paakkinen antaa esimerkiksi tilanteen, jossa sähköauton kulutus tuplaantuisi talviaikana 18 kilowattitunnista 36 kilowattituntiin 100 kilometriä kohden. Bensiinin kulutuksessa tämä vastaisi nousua 2 litrasta 4 litraan per 100 kilometriä.

Tässä tilanteessa päästömäärä on matala, kuten myös kulutetun energian määrä. 360 wattituntia per kilometri on Paakkisen mukaan hiilidioksidipäästöissä noin 32 grammaa, nykyisillä sähkön tuotannon päästöillä. Vastaava luku 5 litraa 100 kilometrillä kuluttavalla bensiinimoottorilla olisi noin 120 grammaa, huomioimatta bensiinin tuotannon päästöjä.

Talvilämpötilat koettelevat lataushybridien ja sähköautojen akkuja. Lyhyessä ajossa suuri osa käytetystä energiasta voi mennä akun lämmittämiseen kovilla pakkasilla. Autoissa on tässäkin asiassa eroavaisuuksia: jotkut sähköautot lämmittävät akkua ajossa, jotkut pitävät akkua lämpimänä sen ollessa kiinni laturissa.

“Vuositasolla akun lämmitykseen kuluva energia ei ole kovin suuri osa auton käyttämästä energiasta”, Paakkinen sanoo.

Olennaisinta käyttäjän kannalta on latauksella saatu toimintamatka, joka voi vaatia talvipakkasilla enemmän latausaikaa tai lataustehoa.

Ekologisin käyttötapa lataushybridille

Marko Paakkinen kertoo olennaisimmat käyttöohjeet ekologiseen ajoon lataushybridillä.

  • Kannattaa valita sellainen lataushybridi, joka käyttää pakkasellakin mahdollisimman vähän polttomoottoria.
  • Autoa kannattaa ladata aina, kun mahdollista.
  • Lataus kannattaa ajoittaa mahdollisuuksien mukaan halvan sähkön aikoihin, jolloin sähköntuotannon päästöt ovat matalat.
  • Lataus kannattaa ajoittaa myös lähelle lähtöä, koska autot lämmittävät yleensä akkua ladattaessa. Jos tämä ei ole mahdollista, niin auto kannattaa silti esilämmittää ennen lähtöä. Tällöin akun kapasiteettia saa enemmän käyttöön ja polttomoottoria ei tarvita niin paljon sisätilojen lämmitykseen.

Lue lisää