Mainosten ympäristöväitteiden perustelut usein puutteellisia
Mainokset sisältävät yhä useammin erilaisia ympäristöväitteitä. Suomen ympäristökeskus SYKE tekee tutkimusta verkkomainonnassa esiintyvistä väittämistä. Tutkimuksessa havaittiin useimmin toistuneiksi teemoiksi hiilineutraalius, ekologisuus, vastuullisuus ja myyjän omat merkit. Ympäristöväitteitä perusteltiin yleensä ontuvasti tai ei ollenkaan. Vastuullisuutta tai ympäristövaikutuksia perusteltiin usein yksittäisillä parannuksilla. Kokonaisvaltaista vastuullisuutta sen sijaan ei avat
Mainokset sisältävät yhä useammin erilaisia ympäristöväitteitä. Suomen ympäristökeskus SYKE tekee tutkimusta verkkomainonnassa esiintyvistä väittämistä.
Tutkimuksessa havaittiin useimmin toistuneiksi teemoiksi hiilineutraalius, ekologisuus, vastuullisuus ja myyjän omat merkit.
Ympäristöväitteitä perusteltiin yleensä ontuvasti tai ei ollenkaan.
Vastuullisuutta tai ympäristövaikutuksia perusteltiin usein yksittäisillä parannuksilla. Kokonaisvaltaista vastuullisuutta sen sijaan ei avattu.
Useissa tapauksissa tuotteen tai palvelun mainostettu hiilineutraalius tai -negatiivisuus oli saavutettu kompensoimalla. Vaikka juuri hiilijalanjälkeä oli kompensoitu, sen suuruutta ei yleensä kerrottu. Useasti kyse oli tulevaisuudessa toteutuvasta hiilineutraaliudesta.
Mainoksissa hyödynnettiin myös laajasti erilaisia symbolisia kuvia, jotka viittasivat luonnollisuuteen tai vihreyteen. Monissa mainoksissa esiintyi yritysten omia sertifikaatin kaltaisia kuvia, kuten lehtiä, maapalloja tai kierrätyssymboleja.
Tutkimushanke jatkuu mainosten luokittelulla
SYKE keräsi syksyn 2021 aikana otoksen mainosten ympäristöväitteistä. Aineistoa kerättiin verkkomainonnasta teknisin välinein sekä sosiaalisen median joukkoistamisen kautta.
Hankkeen seuraava askel on mainosten luokitteleminen. Luokittelemalla selvitetään, millaisia väitteitä esitetään ja millä toimialoilla, mihin ympäristövaikutuksiin tarjotaan parannuksia sekä sitä, kohdistuvatko ympäristöväitteet tuotteisiin vai mainostavaan yritykseen.
”Mainonnalla voisi olla vahva rooli kestävyysmurroksen edistämisessä. Leijonanosa tuotetiedoista saadaan myyntikanavia pitkin. Kuluttajat ovat kiinnostuneita tuotteiden ympäristövaikutuksista ja heidän on voitava luottaa ympäristöväitteisiin. Toisaalta parempia ratkaisuja tuottavien yritysten on pystyttävä luottavaisesti markkinoimaan tuotteitaan vailla pelkoa kilpailijoiden harhaanjohtavista väitteistä”, SYKEn tutkija Tero Heinonen kommentoi tiedotteessa.