Pandemia lisäsi pyöräilyä ympäri maailman

Pelko ihmisiä täynnä olevista julkisista liikennevälineistä ja liikunnan tarve ovat lisänneet pyöräilyä maailmanlaajuisesti. Pariisi avasi katuja pyörille, Amsterdam rajoitti autojen nopeuksia ja Yhdysvalloissa pyöräkauppa vilkastui.

1.11.2020 | Liikenne

Kuva: ivanbastien / Vecteezy

Kevättalvesta lähtien COVID-19 -pandemian leviämistä on yritetty estää niin Suomessa kuin maailmallakin lisäämällä ihmisten välistä fyysistä etäisyyttä. Julkisen liikenteen käyttö on vähentynyt paitsi etätöiden vuoksi, myös siksi että moni välttää ruuhkaisten junien, bussien ja metron käyttöä.

Suomessa kuntosalit ja muut liikuntapaikat suljettiin. Näihin rajoituksiin on palattu monessa Euroopan maassa, ei tosin vielä Suomessa, ainakaan täydessä mittakaavassa. Liikuntamahdollisuuksien väheneminen ja joukkoliikenteen karttaminen ovat yhdessä kasvattaneet pyöräilyn suosiota.

Esimerkiksi USA:ssa uusien, etenkin lastenpyörien ja aikuisten vapaa-ajan polkupyörien myynti kasvoi huimasti keväällä. Sähköpyörien myynti taas on kasvanut esimerkiksi Euroopassa. Kuluttajat ympäri maailman ovat hakeneet uusia aktiviteetteja kotona pysymisen vastapainoksi.

Yhdysvaltalaisen pyörävalmistajan Trekin mukaan jopa 85 prosenttia amerikkalaisista piti toukokuussa tehdyssä tutkimuksessa pyöräilyä julkisten liikennevälineiden käyttöä turvallisempana pandemian aikana. Lisäksi 63 prosenttia vastaajista koki pyöräilyn vähentävän pandemian aiheuttamaa stressiä.

Keväällä kadut tyhjentyivät autoista ja pyöräily valtasi osan autoille alun perin omistetusta katutilasta. Monissa Euroopan kaupungeissa kuten Pariisissa luotiin tilapäisiä pyöräväyliä. Amsterdamissa määrättiin autoille 30 km:n nopeusrajoitus, kun pyöräily sallittiin autojen keskellä. Saksassa monet pyöräkorjaamot saivat pysyä kevään yleisen lock-downin aikana auki. 

Tavallista puhtaampi kaupunki-ilma on myös lisännyt pyöräilyn terveellisyyttä.

Toukokuussa Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA) arvioi, että ilmansaasteiden vähenemisellä Euroopassa oli vältetty 11,000 kuolemaa.

Euroopan pyöräilyjärjestö ECF on seurannut Euroopan maiden uusia investointeja pyöräilyyn ja pyöräilyinfrastruktuuriin maaliskuusta lähtien. ECF:n mukaan Euroopassa on luotu lokakuun alkuun mennessä jo noin tuhannen kilometrin edestä lisää pyöräilyväyliä ja lupauksia on yli kahden tuhannen kilometrin verran. Pyöräilyä on tuettu mm. erilaisin edistämiskampanjoin.

Jotkut Euroopan maat, kuten Tanska ja Alankomaat ovat investoineet pyöräilyyn runsaasti jo vuosia, mutta COVID-19 on nyt saanut monet muutkin maat mukaan. Kaiken kaikkiaan ECF:n mukaan Euroopan maat ovat investoineet jo yli miljardi euroa.

Tilastoja johtaa Suomi, jossa rahaa on käytetty asukasta kohti 7,76 euroa. Seuraavana tulevat Italia (5,04 euroa), Ranska (4,91 euroa) ja Iso-Britannia (4,80 euroa). Espanjassa pyöräilyinvestointeja ei vielä näy, pandemian kaltoin kohtelemassa maassa niitä on tehty vain 17 senttiä per asukas. 

Pyöräilybuumi ei rajoitu vain länsimaihin, vaan pyöräilyn suosio on noussut myös Intiassa ja jopa joissakin Afrikan maissa infrastruktuuria on parannettu. Kaupunkipyörien määrä ja käyttö on samoin kasvanut ympäri maailman.

Minna Kanerva
Kirjoittaja on kestävyystieteiden tutkija

1.11.2020 18:33

Tilaa uutiskirje!

Teemme Verdeä pääosin vapaaehtoisvoimin. Voit tukea vihreää journalismia tilaamalla viikoittaisen uutiskirjeen.

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Kuuntele Verden podcastia!

Hautala & Hassi: Halki, poikki ja pinoon

Kuuntele Verden podcastia: Hautala & Hassi: Halki, poikki ja pinoon